onsdag 3 februari 2010

Passivitet är inget konkurrensmedel

Passivitet är inget konkurrensmedel

DI 3 februari Carin Fredlund, trender

Revisions- och konsultbolaget Grant Thornton har precis presenterat en undersökning om hur företag i olika länder har hanterat lågkonjungturen och förberett sig för bättre tider. 7400 företagsledare i privatägda företag i 36 länder har intervjuats, däribland 450 svenska företag med 50-500 anställda. De har svarat på frågor om de har satsat mer än vanligt på ett antal områden, för att vända utvecklingen.
Det är sorglig läsning för en svensk. Svenska företagsledare borde nämligen skämmas. De ligger illa till på de flesta områden, inte minst varumärksstärkande och utvecklande åtgärder. Det enda område där vi är bland de främsta är på att göra ingenting.

Redan i somras kunde Grant Thornton i en annan undersökning konstatera att svenska företag är värdens mest okunniga om vad som skapar lönsamhet.Nära en fjärdedel av de svesnka företagsledarna svarade "vet ej" på frågan vad som var mest effektivt för ökad lönsamhet. 17 procent såg minskade kostnader som huvudalternativ och i en konjunturnedgång är svenskarna rekordsnabba med att dra ner på kostnaderna. Så nu sitter vi här med minimala kostnader, men inga idéer om hur intäkterna ska öka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar