onsdag 5 maj 2010

Kundrelation viktigast visar kartläggning

Varje år genomför Linköpings universitet ett studentprojekt för sistaårtstudenterna på civilingenjörsutbildningens program industriell ekonomi och maskinteknik. Det är en kurs som kallas för integrerad företagsplanering. I grupper om fyra åker studenterna ut till ett litet företag med uppgiften att analysera allt de kan tänka sig på det här företaget,produktion, försäljning, marknad osv. De gör också en ekonomisk analys. De här djupstudierna har visat av små företag i östergötland och småland, totalt 104 stycken de båda senaste åren har används som grund för forskarna på CAM, när de tittar på vilka faktorer som avgör om ett litet företag blir framgångsrikt. Den slutsats forskarna dragit är att det är fyra viktiga faktorer som oftast styr om ett litet företag lyckas bli framgångsrikt. Det måste vara marknadsorienterat, arbeta strukturerat, ha god kunskap om lönsamhet och vara medvetet om kundvärdet. Just kundvärdet att kunna lösa kundens problem tillsammans med kunden har visat sig vara en viktig del på vägen för att bli en framgångsrik företagare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar